Sitodruk na ubraniach – wszystko co musisz wiedzieć

Sitodruk na ubraniach - wszystko co musisz wiedzieć

Sitodruk na ubraniach – wszystko co musisz wiedzieć – druk sitowy to popularna metoda nanoszenia druku na odzież. Polega na wtłoczeniu farby w materiał za pomocą matrycy. To jedna z najlepiej opracowanych technik w swojej dziedzinie. Dużo trwalsza niż nadruk prasowany. Sitodruk na ubraniach jest odporny na wszystkie szkodliwe czynniki takie jak wysokie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne.

Sitodruk – na czym polega

Sitodruk na ubraniach - wszystko co musisz wiedzieć
Sitodruk na ubraniach – wszystko co musisz wiedzieć

Wywodząca się z Japonii technika sitodruku ma swój początek już w czasach starożytnych i do dzisiaj stanowi jedną z czołowych metod nanoszenia druku na odzież. W prostokątnej ramie, wykonanej z drewna lub aluminium, znajduje się siatka sitodrukowa. Mocno napięta siatka, wykonana jest najczęściej z nylonu, poliestru lub metalu. To w niej znajduje się szablon dzięki, któremu druk nabiera konkretnego kształtu. Najczęściej stosowane siatki mają zagęszczenie od 100 do 150 włókien na centymetr. Podczas wykonywania szablonu zostają zakryte miejsca, w których farba nie zostanie przepuszczona.

Proces drukowania polega na wtłoczeniu farby w materiał, poprzez matryce. Wykorzystywane są dwa rodzaje farb – wodne i plastizolowe. Farby wodne nie mają zapachu i można ich używać do szablonów o bardzo gęstych siatkach. Ten rodzaj farb zapewnia wysokie nasycenie kolorów. Farby plastizolowe mają z kolei bardzo intensywny zapach. Ich zaletą jest gęstość zapewniająca dużo lepsze krycie. Drukarnie zajmujące się sitodrukiem na ubraniach, zazwyczaj stosują obie farby naprzemiennie. Dzięki utrwaleniu farby w 160° nadruk zyskuje odporność na pranie.

Zalety sitodruku

Największą zaletą tej metody jest odporność druku, uzyskana dzięki wysokiej jakości farbą drukarskim. Ubrania z sitodrukiem są odporne na pranie, prasowanie, uszkodzenia mechaniczne, a nawet promienie UV. Dzięki niezwykłej trwałości odzież przez długi czas wygląda jak nowa. Nadruki wykonane są bardzo precyzyjnie, a uzyskane barwy są w pełni nasycone. Bardzo ważnym aspektem jest bogaty wybór kolorów. Choć najpopularniejszym obiektem do druku są koszulki, można zastosować tą technikę przy produkcji toreb, plecaków lub czapek. Oprócz bawełny sitodruk może być użyty na materiałach poliestrowych, plastiku lub papierze.

Możliwe jest wykonanie uszlachetnienia druku np. druk puchnący, brokat, żel itd. Jeśli mówimy o zaletach, nie można pominąć jednej najważniejszej, jaką jest cena. W przypadku druku masowego koszt produkcji spada wraz ze zwiększeniem ilości wykonywanych nadruków, przy użyciu jednego szablonu. Wraz ze zwiększeniem nakładu Sitodruk na ubraniach staje się tańszy i bardziej opłacalny.

Wady sitodruku

Ponieważ jedną z największych zalet tej techniki drukarskiej jest niska cena przy dużej produkcji, analogicznie – największą wadą jest wysoka cena przy niskim nakładzie. Z tego względu składanie indywidualnych zamówień na jeden nadruk staje się zupełnie nieopłacalne. Problemowa może okazać się również sytuacja, kiedy na czarnym materiale chcemy umieścić biały nadruk. W takim wypadku istnieje możliwość, że czerń będzie prześwitywać, a nadruk nie będzie wystarczająco biały. Zazwyczaj jednak dzieje się tak tylko wtedy, kiedy zostały użyte farby o niskiej jakości.

Zastosowanie

Sitodruk kojarzy się zazwyczaj z przemysłem odzieżowym, jednak równie często wykorzystywany jest do tworzenia wizytówek, kalendarzy, folderów i teczek firmowych. Ma bardzo szerokie zastosowanie w reklamie firm. Umieszczanie loga na różnych akcesoriach, które w dodatku rozdawane są za darmo – to bardzo skuteczny chwyt. Chcąc zareklamować swoją markę, przedsiębiorcy chętnie sięgają po sitodruk na ubraniach firmowych. Koszulki lub czapki z nadrukowanym logiem, lub nazwą firmy, są bardzo popularne w branży gastronomicznej, hotelowej, a także w wielu innych usługach, gdzie pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem. Dzięki temu ludzie mają szansę zapoznać się z nazwą firmy i zapamiętać logo.

Człowiek, który podświadomie zapamięta symbol lub napis, będzie uważał konkretną firmę za godną zaufania. W takim przypadku znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo, że w przyszłości skorzysta z jej usług. Aby logo lub nazwa firmy zapadły w pamięć, nie muszą być w bardzo dużym rozmiarze. Czasami wręcz duże loga wywołują odwrotny efekt i stają się dla klienta zbyt nachalne. Wystarczy, że będą znajdowały się w widocznym miejscu – najlepiej na linii wzroku.

Podsumowanie

Czy sitodruk to faktycznie najlepsza technika nadruku? Odpowiedź na to pytanie jest zależna od wielu czynników. Najważniejszą kwestią jest ustalenie, jaki efekt chcesz uzyskać i jakiego rodzaju obraz chciałbyś nanieść na ubranie. Jeśli chcesz wydrukować zdjęcie na koszulce, musisz znaleźć inną metodę np. druk cyfrowy. Sitodruk na ubraniach sprawdza się w przypadku prostych wzorów, gdyż każdy kolor wymaga stworzenia osobnej matrycy – wiąże się to z większymi kosztami. Niemożliwe jest również uzyskanie efektu cieniowania oraz innych szczegółowych przejść między kolorami. Jeśli chodzi o tworzenie prostych nadruków w dużej ilości, sitodruk stał się niezastąpiony. Dlatego jest tak chętnie wybierany do tworzenia odzieży firmowej.

niemiecki

Author: futura